Te vaak doen mensen onnodig een beroep op de huisartsenpost, waardoor de druk op de spoedeisende zorg onnodig groot is. Dit heeft te maken met onwetendheid, onzekerheid en een tekort aan zelfredzaamheid bij het publiek. Er zijn hulpmiddelen om deze complexe fenomenen aan te pakken. Sinds medio juni heeft de huisartsenpost daarom een nieuwe website en een nieuwe naam.
Nieuwe website
De nieuwe website met dezelfde naam (hapmaastricht.nl) is erop gericht dat mensen voordat ze contact zoeken met de HAP een vragenlijst doorlopen via de widget ‘Moet ik naar de dokter?’ Daarnaast is het telefoonnummer minder prominent in beeld. Hiermee volgen we de afspraken die er regionaal gemaakt zijn.
Nieuwe naam
Een ander hulpmiddel om het publiek te doordringen van het feit dat de HAP er enkel is voor spoedeisende hulpvragen is het aanpassen van de naam in Huisartsenspoedpost. Landelijk wordt deze wijziging gecoördineerd en de beeldmerken zullen worden aangepast.
Nieuw telefoonnummer
Medio juli neemt de Huisartsenspoedpost Maastricht en Heuvelland een nieuwe telefooncentrale in gebruik.
Als gevolg hiervan wijzigt het telefoonnummer van de HAP en de overleglijn. Wij gaan de huisartspraktijken hierover uitvoerig informeren en voorzien van hulpmiddelen om de patiënten te informeren.
Vooralsnog hoeft u niets te doen; inkomende gesprekken via de oude telefoonnummers zullen nog geruime tijd worden doorgeschakeld.